From The Blog

Furakodj, tolakodj

Az isztambuli tömegközlekedés eltérő a budapestitől, ugyanakkor nekik is van Ikaruszuk. Olvastam egy bejegyzést...

Az isztambuli tömegközlekedés eltérő a budapestitől, ugyanakkor nekik is van Ikaruszuk. Olvastam egy bejegyzést (http://tisztabeszed.blog.hu/2010/12/26/a_nagy_bkv_jegyar_teszt) az otthoni árakról, igen, összehasonlításban valóban magasnak számít. A fő különbség, hogy itt nincs havibérlet. Diákként rendelkezem egy Istanbulkart nevű kártyával, amit fel tudok tölteni tetszőleges összeggel. A tarifa 95 kurus (~120 FT), ha átszállok másfél órán belül akkor az 35 kurus (50 FT). Belépéskor a kártyát odateszem az érzékelőhöz és akkor a kapu beenged. Buszon úgy működik, hogy az első ajtónál lehet felszállni, ahol – rögtön az ajtó mellett - kézre esik  az érzékelő. Szerintem gyors és hatékony. Ezt a rendszert igazságosnak tartom, hiszen mindenki annyit fizet, amennyit használja a járművet/közlekedést, sőt, mindenki fizet mert nehezebb bliccelni.

Nehézségek azonban itt is adódnak. A megállók nagy részén nincs feltüntetve, hogy milyen buszok állnak meg. Nem lehet tájékozódni az adott jármű vonaláról sem. Meg lehet kérdezni azonban a megállóban álló embereket, akik készségesen fognak segíteni, még akkor is ha nem tudják a választ. Ennek oka, hogy egy török sokkal cikibbnek érzi a ‘nem tudom’ választ a rossz irány/rossz busz mutatásánál.

Az éjszakai közlekedésben jobbak vagyunk Budapesten, talán a legjobbak Európában. Máig nem értem miért érzi feladatának a BKV, hogy részeg fiatalokat, meg úgy egyáltalán mindenféle stricit és kurvát fuvarozzon fővárosi pénzen, de örülök neki. Itt ez nincs, fontosabb járatok óránként indulnak hajnali 1-től, egyébként taxival vagy dolmussal lehet közlekedni. A járatokat éjjel-nappal, nemre, származásra való tekintet nélkül le lehet inteni, a minibus, dolmus 100%, hogy megáll (legyen bármekkora forgalom, ők ebből élnek), az IETT (itteni BKV) csak akkor ha biztonságos a forgalom, vagy éppen áll a busz.

Isztambulban mindenhol sokan vannak, nagy a zsúfoltság. Mivel csak az első ajtónál lehet felszállni, heves tömörülés kezdődik, amint beáll a busz a megállóba. Ilyenkor nem ismernek semmi erkölcsöt: öreganyó, kismama egyaránt sorban áll, lökdösődik is őket. A buszon aztán átadják nekik a helyet azok, akik fél perce még félrelökték őket. Érdekes. Metróban sincs törvény, nem igazán várják meg a leszállókat, ha kinyílik az ajtó nyomás befelé.

Az összkép tehát nem egyértelmű. Vannak járatok modern, emeletes buszokkal és vannak, amiken régi ikarusz jár. A jegyár elfogadható, az éjszakai közlekedésen lehetne javítani, de mivel van alternatíva ez sem nagy baj. A zsúfoltság már annál inkább… Combino csúcsidőben? Áhh… próbáld meg a Metrobüst Mecidiyeköy és Hasanpasa között délután 5 felé…


Megosztom

  • Google Bookmarks
  • Facebook
  • Twitter
  • Tumblr
  • Posterous
  • del.icio.us
  • Netvibes
  • LinkedIn
  • blogtercimlap
  • Linkter
  • Propeller
  • RSS
  • PDF
  • email
  • Add to favorites
  • Print

Tags: